Logopeda
mgr Krystyna Gilman
mgr Donata Kluba
Gabinet logopedyczny znajduje się w sali 29.
mgr Krystyna Gilman
Godziny pracy w roku szkolnym 2024/2025:
dzień tygodnia: | godziny pracy: |
wtorek | 12.25 – 13.10, 13.25 – 14.10, 14.15 – 15.00 |
mgr Donata Kluba
Godziny pracy w roku szkolnym 2024/2025:
dzień tygodnia: | godziny pracy: |
poniedziałek | 12.25 – 13.10, 13.25 – 14.10, 14.15 – 15.00 |
Zadania logopedy
w szkole
- diagnozowanie logopedyczne,
- tworzenie programów terapii logopedycznej uwzględniających indywidualne potrzeby uczniów,
- prowadzenie terapii logopedycznej,
- działania w zakresie profilaktyki logopedycznej,
- wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z wadą mowy,
- prowadzenie ćwiczeń wspomagających terapię zaburzeń komunikacji werbalnej,
- kierowanie uczniów z deficytami w zakresie budowy/motoryki narządów mowy do odpowiednich specjalistów (ortodonta, laryngolog).
Jakie są wady wymowy?
- seplenienie międzyzębowe – język wysuwany jest między zęby podczas wymowy głosek ś, ż, ć, dź, s, z, c, dz, sz, rz, cz, dż,
- seplenienie boczne – podczas mówienia głosek ś, ż, ć, dź, s, z, c, dz, sz, rz, cz, dż strumień powietrza uchodzi bokiem, a język ułożony jest niesymetrycznie,
- seplenienie proste – występuje, gdy głoski ś, ż, ć, dź, s, z, c, dz, sz, rz, cz, dż są przez siebie zastępowane,
- rotacyzm – to zastępowanie głoski r dźwiękiem l lub j albo wymawianie w nieprawidłowy sposób (wargowy, tylnojęzykowy, przyzębowy, gardłowy – tzw. r francuskie),
- lambdacyzm – zastępowanie głoski l dźwiękiem j,
- kappacyzm – przejawia się zamienianiem głoski k na t,
- mowa bezdźwięczna – występuje, gdy głoski dźwięczne zastępowane są przez ich bezdźwięczne odpowiedniki (np. zamiast d wymawiane jest t, zamiast w wymawiane jest f).
Wspomaganie rozwoju mowy dziecka (rady dla rodziców):
- Mówmy do dziecka już od pierwszych dni jego życia.
- Mowa otoczenia powinna być poprawna, budujmy krótkie zdania, modulujmy głos, unikajmy spieszczeń, tzw. języka dziecięcego.
- Niech mowa towarzyszy spacerom, zakupom, czynnościom domowym.
- Zwracajmy uwagę, by dziecko oddychało nosem, spało z zamkniętą buzią.
- Zabawy dźwiękonaśladowcze, łączące ruch z mową stymulują rozwój umiejętności językowych.
- Śpiewajmy z dzieckiem – to naturalne ćwiczenie słuchowe i rytmiczne.
- Opowiadajmy i czytajmy dziecku bajki, wierszyki, wyliczanki, uczmy krótkich wierszyków na pamięć.
- Czytając dziecku, uczmy je słuchać i skupiać uwagę.
- Rysując z dzieckiem, mówmy o tym, co kreślimy – „Teraz rysujemy myszkę, to jest głowa, to uszy…”
- Zachęcajmy dziecko do mówienia (nie zmuszajmy), chwalmy je za każdy przejaw aktywności werbalnej.
Kiedy do logopedy?
- Roczne dziecko nie wypowiada sylab.
- Zaobserwujemy opóźnienie rozwoju ruchowego, wolniejszy rozwój takich umiejętności jak siadanie, raczkowanie, chodzenie.
- 2-latek nie wypowiada prostych słów (mama, tata, baba).
- Podczas artykulacji głosek s, z, c, dz, sz, rz, cz, dż, t, d, n dziecko wysuwa język między zęby. W każdym wieku jest to wada, z której się nie wyrasta. Im dłużej zwlekamy, tym bardziej wada się utrwala.
- Dziecko wymawia dźwięki w taki sposób, że jego wypowiedź jest niezrozumiała dla osoby obcej.
- Dziecko nawykowo mówi przez nos.
- Dostrzegamy wady anatomiczne w budowie narządów mowy dziecka.
- Mamy wątpliwości, czy dziecko dobrze słyszy.
- Dziecko zniekształca głoski, zastępuje je innymi, nie występującymi w języku polskim, np. gardłowo wymawia r.
- Jeśli nasila się problem rozwojowej niepłynności mowy (zacinanie, powtarzanie sylab).
- Po ukończeniu 4 roku życia dziecko zamienia głoski dźwięczne na bezdźwięczne, np. d na t (dom = tom), w na f (woda = fota), g na k (gęś = kęś), b na p (buty = puty).
- Po ukończeniu 4 roku życia dziecko myli głoski o podobnym brzmieniu, np. s – c (sala = cala), sz – cz (szyje = czyje).
Co można zrobić
w domu?
Ćwiczenia oddechowe:
- dmuchanie na gorącą herbatę, waciki lub piłeczki styropianowe, wiatraczki, piórka,
- dmuchanie przez słomkę do wody,
- robienie baniek mydlanych
Ćwiczenia języka:
- „małpka” – wypychanie językiem wargi górnej i dolnej,
- unoszenie języka w kierunku nosa i na brodę,
- „cukierek” – wypychanie czubkiem języka raz jednego, raz drugiego policzka (udajemy, że mamy tam landrynkę),
- przesuwanie języka w kierunku uszu,
- oblizywanie górnej i dolnej wargi,
- liczenie górnych i dolnych zębów – dotykanie czubkiem języka kolejno każdego ząbka,
- „malowanie sufitu” – przesuwanie języka po podniebieniu w głąb jamy ustnej,
- „wycieraczka samochodowa” – przesuwanie językiem po podniebieniu na boki, od policzka do policzka,
- „jaszczurka” – zbieranie płatków kukurydzianych rozsypanych na talerzu tylko czubkiem języka,
- „głodny miś” – zlizywanie z talerzyka miodu, kremu czekoladowego itp.,
- odklejanie czubkiem języka opłatka, skrawka chrupka przyklejonego do podniebienia.
Ćwiczenia warg:
- „stara babulinka i stary dziadek” – zakładanie górnej wargi na dolną i dolnej na górną,
- wysuwanie warg do przodu w „ryjek” (zęby widoczne, wargi zaokrąglone),
- „rybka” – otwieranie i zamykanie ust tworzących kształt koła,
- „sekret – nic nie powiem” – mocne zaciskanie rozciągniętych warg,
- „króliczek” – wysuwamy mocno wargi do przodu i przesuwamy je na boki (ruszamy tylko wargami, nie szczęką),
- „wąsy” – przytrzymywanie górną wargą ołówka, słomki,
- „balonik” – nabieranie w policzki powietrza i gwałtowne wypuszczanie (balon pękł),
- „motorek” – wprawianie warg w wibrację.