foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
Nasza szkoła jest najlepsza

Szkoła Podstawowa Nr 1 w Opolu

im.Obrońców Westerplatte

Laboratoria Przyszłości

 Wrzesień

  • Jak powstają modele z drukarki 3D?
  • #LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
  • Rozpoczęliśmy cykl zajęć, na których będziemy wykorzystywać sprzęt zakupiony dzięki udziałowi w programie #LaboratoriaPrzyszłości. Zakupiony w ramach Laboratoriów Przyszłości sprzęt odpowiada potrzebom naszej szkoły i będzie wykorzystywany na lekcjach obowiązkowych - do realizacji podstawy programowej, a także na zajęciach dodatkowych oraz kołach zainteresowań.
  • Jednym z podstawowych urządzeń zakupionych do szkoły w ramach wyposażenia obowiązkowego jest drukarka 3D. Na lekcji informatyki w ramach rozszerzenia wiadomości o plikach graficznych zainteresowani uczniowie spróbowali swoich sił w przygotowaniu do druku 3D wybranych obiektów. Uczniowie zapoznali się także z programem do samodzielnego projektowania obiektów grafiki 3D – na początku wykonali modele wybranych obiektów. Modele zostaną przygotowane do druku na kolejnych zajęciach z wykorzystaniem drukarki 3D.

Co potrafi Photon – robot edukacyjny?

  • #LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci

Rozpoczęliśmy cykl zajęć, na których będziemy wykorzystywać sprzęt zakupiony dzięki udziałowi w programie #LaboratoriaPrzyszłości.

Photon to robot, który rozwija się razem z uczniem. To wyjątkowy model robota interaktywnego, który na samym początku nie potrafi nic zrobić. Zadaniem ucznia jest odblokowywanie kolejnych funkcjonalności Photona. W ten sposób robot skłania ucznia do nabywania konkretnych umiejętności.
Robot edukacyjny Photon ma bardzo ciekawe wyposażenie, na które składają się:

  • czujnik światła,
  • czujnik dotyku,
  • czujnik odległości,
  • pomiar przejechanej trasy,
  • pomiar kąta obrotu,
  • magnetyczne gniazda na akcesoria,
  • możliwość komunikacji między robotami,
  • podświetlenie LED czułek i oczu,
  • czujnik dźwięku,
  • głośnik,
  • czujnik kontrastu podłoża.

Photon między innymi odpowiada na dotyk czy głośne dźwięki, a także sam je wydaje, na co pozwala mu rozbudowana aplikacja do Photona. Wykrywanie kontrastu pozwala na sterowanie robotem. Na przykład robot będzie się poruszał po wyznaczonej przez ucznia białej linii, jeśli uczeń tylko będzie tego chciał. Urządzenie zapamięta też tę trasę albo zmierzy ją z dokładnością do 1 cm.

 

Październik

LEGO® Education SPIKE™ Prime
Rozpoczęliśmy cykl zajęć, na których będziemy wykorzystywać sprzęt zakupiony dzięki udziałowi w programie #LaboratoriaPrzyszłości. LEGO® Education SPIKE™ Prime

źródło: https://education.lego.com/pl-pl/lessons

Od łatwych lekcji początkowych do nieograniczonych, kreatywnych projektów — LEGO Education SPIKE Prime rozwija umiejętności krytycznego myślenia, analizowania danych i rozwiązywania złożonych, rzeczywistych problemów u wszystkich uczniów, bez względu na ich dotychczasowy poziom wiedzy. Rozwiązanie to składa się z klocków LEGO, programowalnego elementu HUB z kilkoma portami, języka programowania Scratch oraz modułów do nauki STEAM rozwijających pewność siebie i umiejętność krytycznego myślenia. Na lekcji informatyki w ramach rozszerzenia wiadomości, zainteresowani uczniowie spróbowali swoich sił w zbudowaniu ulubionych modeli pojazdów kołowych z klocków. Wszystkie prace wykonane zostały z wielką kreatywnością i pomysłowością uczniów.

Rozpoczęliśmy cykl zajęć, na których będziemy wykorzystywać sprzęt zakupiony dzięki udziałowi w programie #LaboratoriaPrzyszłości.

Mikrokontroler jest komponentem elektronicznym, który można konfigurować na wiele sposób poprzez programowanie i ma olbrzymie zastosowanie w sprzęcie, który wykorzystujemy na co dzień. Mikrokontroler określany jest także, jako mikrokomputer jednoukładowy (układ scalony) zawierający jednostkę centralną (CPU), pamięć RAM oraz rozbudowane układy wejścia- wyjścia i na ogół pamięć programu. Uczniowie na jednej z lekcji informatyki zapoznali się z zestawem i jego poszczególnymi elementami, pojawiły się ciekawe pomysły wykorzystania mikrokontrolerów w praktyce.

Klasa 5A również rozpoczęła swoją przygodę z LEGO® Education SPIKE™ Prime. Uczniowie zapoznali się z zestawem i podjęli pierwsze próby konstrukcyjne. Współpracując w grupie przygotowali model nosorożca. W przyszłości, poszerzając swoje wiadomości i umiejętności, oprócz gotowych projektów przygotujemy własne.

 

Listopad

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Photony w pracy przestrzennej
Na ostatnich zajęciach uczniowie pracowali z Photonami.
Najmłodsi połączyli umiejętności sterowania robotami z wyznaczaniem punktów na specjalnej macie. Zadania bogate były w zmienianie położenia robotów, wykazanie się orientacją przestrzenną, ale adekwatną do położenia robota. Najbardziej fascynujące wydały się jednak zmiany sygnałów dźwiękowych oraz świetlnych w trakcie realizacji zadań.
Sprzęt wykorzystany w zajęciach pozyskany został w ramach ogólnopolskiego projektu LABORATORIA PRZYSZŁOŚCI.
 

Grudzień

#LaboratoriaPrzyszłości #LaboratoriaPrzyszlosci
Uczniowie klasy 5b na lekcjach informatyki rozwijają kompetencje informatyczne oraz naukowe. Dzięki zakupionym w ramach programu „Laboratoria Przyszłości” zestawom konstrukcyjnym Lego Spike Prime poznają świat robotów i programowania. W zestawie oprócz klocków znajduje się łatwym w użyciu sprzęt elektroniczny. Uczniowie skonstruowali wg bazy z konstrukcjami krok po kroku śmigłowiec oraz programują w intuicyjnym języku programowania, opartym na Scratch, czyli na środowisku znanym dobrze z lekcji informatyki. Klocki SPIKE Prime są oparte o koncepcję STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). Uczniowie poprzez zabawę rozwiązują problemy o różnym stopniu trudności, wykazując się niezwykłą kreatywnością.

 

Luty

Uczniowie klasy 6a na lekcjach informatyki rozwijają kompetencje informatyczne z użyciem klocków LEGO Education SPIKE Prime. Budowanie z klocków LEGO według instrukcji strona po stronie, jak również późniejsze zabawy tematyczne, to doskonałe ćwiczenie i trening dziecięcej uwagi i nieograniczone możliwości twórczego kreowania świata. Możliwość przeżywania różnych przygód, wcielania się w rozmaite postacie działa nie tylko na wyobraźnię, ale też uczy umiejętności społecznych. Uczniowie uczą się, że każdy błąd lub niedokładność wpływa na dalszy etap budowy. Budowanie z instrukcji coraz bardziej skomplikowanych modeli czy budowli sprawia, że dziecko odczuwa ogromną dumę i wpływa to na jego pozytywną samoocenę. Na bazie klocków LEGO można wprowadzić dziecku i zobrazować bardzo dużo abstrakcyjnych pojęć. To doskonała pomoc edukacyjna i nauka przez zabawę.

„Laboratoria Przyszłości” - Wsparcie na realizację inwestycyjnych zadań jednostek samorządu terytorialnego polegających na rozwijaniu szkolnej infrastruktury.

Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Wspólną misją jest stworzenie nowoczesnej szkoły, w której zajęcia będą prowadzone w sposób ciekawy, angażujący uczniów oraz sprzyjający odkrywaniu ich talentów i rozwijaniu zainteresowań. Celem inicjatywy jest wsparcie wszystkich szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka oraz matematyka).

SZKOŁA MISTRZÓW PROGRAMOWANIA

Op@lskie dla podstawówek - zdalne nauczanie zbliża!

Publiczna Szkoła Podstawowa nr 1 im. Obrońców Westerplatte w Opolu
ul. Reymonta 43, 45-072 Opole
tel./fax 77 454 28 89

Copyright © 2023 Szkoła Podstawowa nr 1 w Opolu Rights Reserved.