Klasa IV B Nasza klasa liczy 23 uczniów. W naszym zespole jest 11 dziewczynek  i  12 chłopców. Wszyscy bardzo się lubimy. Jesteśmy zgraną klasą. Razem jeździmy na  rajdy. Zwiedzamy ciekawe miejsca. Naszą wychowawczynią jest Pani Elżbieta Pasternak.

W tym roku szkolnym byliśmy już na rajdzie:  na „Święcie pieczonego ziemniaka”. Bawiliśmy się wspaniale.

W tym roku szkolnym  byliśmy już na dwóch rajdach:  na „Święcie pieczonego ziemniaka” i „Rajdzie andrzejkowym”. Bawiliśmy się wspaniale. Wypoczywamy na łonie natury i zwiedzamy ciekawe miejsca.

23  listopada 2012r. obchodziliśmy w szkole  Światowy Dzień Pluszowego Misia. Choć trudno w to uwierzyć, pierwszy miś maskotka powstał 109 lat temu i do dziś pozostaje jedną z najpopularniejszych dziecięcych zabawek na świecie. Święto to jest stosunkowo nowe. Zostało ustanowione dopiero 25 listopada 2002r.  dokładnie w setną rocznicę powstania tej popularnej maskotki. Z powstaniem pluszowego misia wiąże się cała legenda sięgająca 1902 roku. To właśnie wtedy prezydent Stanów Zjednoczonych - Theodore Roosevelt podczas polowania nie zgodził się na odstrzelenie małego niedźwiadka. Sprawę opisał dziennik "Washington Post" i powstała karykatura prezydenta, który broni misia.

Andrzejki są specjalną okazją do zorganizowania ostatnich hucznych zabaw przed rozpoczynającym się adwentem. W naszej szkole zorganizowano zabawę andrzejkową, na której bawiliśmy się świetnie. Podskokom nie było końca.

Wigilia Bożego Narodzenia-w tradycji chrześcijańskiej dzień poprzedzający święto Bożego Narodzenia, kończący okres adwentu. Tradycją stało się w naszej szkole organizowanie wigilii klasowej. Kolację, w polskiej tradycji postną, rozpoczyna modlitwą i czytaniem fragmentu Ewangelii według św. Mateusza lub Łukasza dotyczącego narodzin Jezusa.  W klasie łamaliśmy się opłatkiem i składaliśmy sobie nawzajem życzenia. Potem częstowaliśmy się wypiekami naszych mam.

W tym roku SKKT zorganizował  po raz pierwszy rajd Walentynowy. Z naszej szkoły w rajdzie brali udział uczniowie klasy 4b i 5a. Były rozgrywki sportowe, śpiewy i konkursy orgiami. W konkursie na najładniejszą kartkę walentynkową Wiktoria z 4b zdobyła I miejsce. W piłce ręcznej i grze w dwa ognie zdobyliśmy odpowiednio II i I miejsce. Na kolację zamówiliśmy sobie ogromne pizze, by mieć siły na przegadanie nocy. Drugiego dnia rajdu poznaliśmy historię Łubnian, lokalne legendy i okolicę. Podczas wycieczki do Stobrawskiego Parku Krajobrazowego usłyszeliśmy opowieść o magicznej Studzionce. Było super!

W naszej szkole zorganizowano pokaz modeli zdalnie sterowanych. Goście prezentowali możliwości swoich samochodów w sali gimnastycznej . Pokaz ciszył się wielkim zainteresowaniem uczniów.

Za nami kolejny „Rajd z Babą”. W tym roku mimo zimowej temperatury i wiosennego słońca wyruszyliśmy na trasę wiodącą z Tarnowa Opolskiego do Przywór. Po drodze zatrzymaliśmy się w Kosorowicach w pizzerii, gdzie uraczono nas darmowa herbatką. Południe dotarliśmy na rajdową metę w lokalnym Domu Kultury. Czekała na  nas kiełbaska z grilla i liczne konkursy, w których licznie braliśmy udział. Dzięki temu pokonaliśmy inne szkoły, w tym gimnazja, i wygraliśmy nagrodę główną imprezy-piłkę  z autografami zawodników ZAKSY! Jednym z wielkich wygranych był Mateusz z IVb , który zajął I miejsce w konkursie na babskie przebranie. Wyglądał uroczo!

W kwietniu byliśmy na wycieczce klasowej „Szlakiem Piastowskim”.  Poznaliśmy miejsca i osoby związane z początkami państwa polskiego, a także historię, kulturę materialną i duchową ludzi epoki średniowiecza.
Trasa wycieczki:
a) dzień pierwszy: Opole - Poznań – Biskupin
b) dzień drugi: Biskupin – Żnin – Gąsawa –Wenecja – Biskupin
c) dzień trzeci:  Biskupin – Kruszwica – Gniezno – Opole
Wycieczka była bardzo interesująca. Pozostawiła wiele wspomnień. Cały czas towarzyszyła nam cudowna pogoda. Świeciło słońce i opalało nasze roześmiane buzie.

Rogaliński Park Krajobrazowy został utworzony celem ochrony jednego z największych w Europie skupisk wielowiekowych dębów szypułkowych rosnących w dolinie Warty, licznych starorzeczy, a także wartości historyczno - kulturowych. Słynne dęby rogalińskie stały się symbolem Wielkopolski. Od lat podziwiane są przez turystów i naukowców.  Najsłynniejsze są trzy rosnące w przypałacowym parku w Rogalinie "Lech", "Czech" i "Rus". Ogród francuski przylega od strony zachodniej do pałacu w Rogalinie. Powstał w tym samym czasie co pałac - w drugiej połowie XVIII w., ale stylowo jest od niego wcześniejszy. Z tablic informacyjnych można się dowiedzieć, że: "Prostota kompozycji kwietników, szpalerów i alei ogrodu wskazuje na jego przynależność do szkoły francusko - holenderskiej. Usytuowane w zachodniej części ogrodu sztucznie ukształtowane wzniesienie tzw. PARNAS pełni rolę kopca widokowego. Podczas okupacji hitlerowskiej teren między pałacem a parnasem zniszczono. Po przejęciu zespołu pałacowego przez Muzeum zrekonstruowano tą część ogrodu. Na początku XIX wieku w obręb założenia ogrodowego włączono część przyległego boru dębowego, stwarzając tam krajobrazowy park angielski.

Potem pojechaliśmy do Poznania zwiedzać Stary Rynek. Rynek w Poznaniu to trzeci co do wielkości Stary Rynek w Polsce. Otaczają go przeważnie dwupiętrowe kamienice, które swego czasu były – oprócz mieszkań –także warsztatami i sklepami. Dziś warsztaty i większość sklepów zniknęła z panoramy Rynku, pozostały mieszkania, trochę sklepów i mnóstwo restauracji, kawiarni i pubów. Nikt już nie handluje na straganach, poza sprzedawcami pamiątek lub w czasie Jarmarku Świętojańskiego, który odbywa się w czerwcu. Oprócz urokliwych kamieniczek, o kształcie Starego Rynku decydują też Ratusz i waga miejska, odwach, pałace Mielżyńskich i Działyńskich, domki budnicze z podcieniami, pomnik Bamberki, cztery fontanny – Prozerpiny, Marsa, Apollina i Neptuna – czy pręgierz, ulubione miejsce spotkań poznaniaków. Latem jest tu mnóstwo kawiarnianych ogródków, a przez cały rok na rynku można spotkać gołębie. Ratusz w Poznaniu to jeden z najpiękniejszych  i najcenniejszych zabytków architektury renesansu. „Koziołki poznańskie” na ratuszowej wieży są symbolem rozpoznawczym dla miasta.

Później dotarliśmy do Biskupina, gdzie nas zakwaterowano. Biskupin to najsłynniejszy polski teren wykopalisk, to rzeczywistych rozmiarów osada z okresu późnego brązu, związana z kulturą łużycką. Pierwotnie wioska służyła jako twierdza obronna przed sąsiednimi plemionami germańskimi. Została opuszczona około 450 r. p.n.e. Biskupin odkryto w XX wieku a zrekonstruowany gród przekształcono w skansen archeologiczny, przedstawiający życie pierwszych osadników. Biskupin jest jednym z najciekawszych wykopalisk archeologicznych w Europie. Można tutaj pospacerować prehistorycznymi uliczkami, wejść do domostw pierwszych osadników i dotknąć każdego eksponatu. Co więcej, podczas corocznych targów archeologicznych inscenizowane są przedstawienia i warsztaty, podczas których ujawniane są tajemnice sztuki kulinarnej, łowiectwa i technik tkackich dawnych mieszkańców Biskupina. Spacer po Biskupinie to prawdziwa podróż śladami przeszłości. W muzeum w Biskupinie zwiedzaliśmy wystawy prezentującej efekty badań archeologicznych w województwie kujawsko - pomorskim w sezonie 2009-2012. Muzeum Archeologiczne w Biskupinie prowadzi zajęcia edukacji szkolnej, proponując czynny  udział w zajęciach muzealnych. Lekcje takie dają możliwość przekazywania wiedzy o przeszłości. My w czasie lekcji muzealnej lepiliśmy naczynia z gliny.

Kolejka wąskotorowa stanowi niewątpliwą atrakcję turystyczną Pałuk oraz Województwa Kujawsko – Pomorskiego. Przejazd kolorową kolejką jest niezapomnianą atrakcją nie tylko dla dzieci. Dźwięk stukoczących kół, charakterystyczne dla pociągu kołysanie oraz możliwość podziwiania z okien typowych pałuckich krajobrazów pokrytych szachownicą pól sprawia, że kolejka jest najpopularniejszym środkiem lokomocji łączącym atrakcyjne turystycznie miejscowości – Żnin, Wenecję, Biskupin i Gąsawę. Bogaty w przeżycia dzień zakończyliśmy kolacją przy ognisku w Biskupinie.

W ostatnim dniu wycieczki przejeżdżaliśmy przez Kruszwicę, gdzie zwiedziliśmy Mysią Wieżę. Istnieje kilka legend związanych z Mysią Wieżą. Nazwa nawiązuje do legendy o Popielu, legendarnego władcy Polski, wygnanego przez księcia Polan, Siemowita (przodka Mieszka I). Legenda ta jest przytoczona w Kronice polskiej Galla Anonima. Historia ta jednak miała się wydarzyć prawie czterysta lat przed wybudowaniem obecnej wieży, a lokalizuje ją w tym miejscu dopiero Kronika wielkopolska.

Z Kruszwicy pojechaliśmy do Gniezna, gdzie zwiedziliśmy Muzeum i Drzwi Gnieźnieńskie. Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie posiada  zbiory  związane z polskim wczesnym średniowieczem oraz z historią Gniezna i okolic. Gromadzi się tu eksponaty archeologiczne, kultury materialnej od średniowiecza do czasów współczesnych, sztukę, zabytki i archiwalia związane z historią Gniezna. Księgozbiór muzeum liczy ponad 17 tysięcy pozycji. W czasie lekcji muzealnej budowaliśmy gród średniowieczny. Zobaczyliśmy również  odlane w brązie drzwi katedry gnieźnieńskiej. Drzwi Gnieźnieńskie są dokumentem historycznym.

W maju bawiliśmy  się na dyskotece szkolnej. W sali gimnastycznej było jak na prawdziwym dansingu – błyszczące kule i inne ciekawe efekty, a wszystko dzięki niezastąpionemu panu Sergiuszowi. My uwielbiamy tańczyć i prezentujemy nasze układy choreograficzne, które najpierw ćwiczymy w sali przyrodniczej podczas przerw.

Jak spędzamy przerwy? Niektórzy z nas sprawdzają położenie płuc i serca w organizmie człowieka. Oczywiście na manekinie. Powstał także klub orgiami i wycinanek z papieru. Lubimy obserwować zwierzęta w sali przyrodniczej. Czasem spędzamy przerwy pracowicie – wykonując różne zadania. Lubimy przebywać w swoim towarzystwie i chętnie spędzamy razem czas.

Tuż przed długim weekendem, wykorzystując „okno pogodowe”, nasza klasa wyruszyła na pieszą wycieczkę na Górę Chełmską, potocznie zwaną Górą Świętej Anny. Pociągiem dojechaliśmy Zdzieszowic skąd pieszo wyruszyliśmy w dalszą drogę. Pogoda tej wiosny nie jest łaskawa, nam się trafił piękny słoneczny dzień i wykorzystaliśmy go w pełni. Graliśmy, bawiliśmy się, ale był też czas na naukę- lekcję przyrody w terenie oraz na modlitwę w bazylice. Po posiłku w Domu Pielgrzyma nasze panie narzuciły szybkie tempo marszu na stację w Zdzieszowicach, ledwie zdążyliśmy na pociąg!

W czerwcu braliśmy udział w zajęciach projektu „Fascynujący świat” w Regionalnym Centrum Rozwoju Edukacji. Było ciekawie, tajemniczo, wesoło, magicznie, elektrycznie, tanecznie, muzycznie, czyli po prostu fascynująco. Uczyliśmy się jeździć na dwukołowym ROBINIE i programowaliśmy roboty. Tańczyliśmy jak prawdziwe gwiazdy estrady i graliśmy na perkusji. W świecie fizycznym wirowaliśmy razem z kołem rowerowym, uczyliśmy sprężynki schodzić po schodach i sprawdzaliśmy jak to jest być fakirem i siedzieć na gwoździach.  Podczas zajęć gimnastycznych budowaliśmy zamki i tory przeszkód. Bardzo się nam podobało i liczymy na to, że jeszcze nieraz odwiedzimy to miejsce.

W czerwcu zawitali do naszej szkoły prawdziwi rycerze. Bardzo ciekawie opowiadali o dawnych dziejach Polski. Było wesoło, bo niektórzy z nas mogli poczuć się jak szlachcice i wojowie sprzed setek lat. Nikodem mógł nawet zmierzyć się z wrogiem i dzielnie walczył. Mieliśmy okazję dowiedzieć się jak uzbrojeni byli dawni wojownicy, jakie zwyczaje panowały dawniej w naszej ojczyźnie.

Zakończył się kolejny pracowity rok szkolny! Doczekaliśmy się zasłużonego odpoczynku. Przed nami wakacje! Ale zanim zaczniemy wygrzewać się na plaży, zmagać się z morskimi falami, zdobywać szczyty górskie, poznawać nowe miejsca, podróżować po Polsce i świecie, podsumujmy czwartą klasę.

Średnia naszej klasy jest bardzo wysoka – aż 4,52!
12 osób otrzyma świadectwo z wyróżnieniem:

Wiktoria Tkaczuk 4,75 bardzo dobre
Łukasz Żebrowski 4,75 bardzo dobre
Gratulujemy!

Na zakończenie podajemy kilka rad na wakacje.
Niezbędnik wakacyjny czyli jak uchronić się przed banalnymi wakacjami?
1. Baw się! Bądź wesoły!
2. Chodź bez pośpiechu. Zatrzymaj się, aby podziwiać to, co piękne.
3. Odkrywaj tych, których poznajesz. Każdy człowiek nosi w sobie więcej tajemnicy niż cały świat.
4. Wytnij z każdego dnia parę kawałków ciszy.
5. Dobre wychowanie nie może mieć wolnego.
6. Pozwól sobie na codzienny „łyk” dobrej książki. Nie używaj jej jedynie do podkładania sobie pod głowę.
7. Zapamiętuj miłe chwile, aby przetrwały dłużej.
8. Szanuj obyczaje i przyzwyczajenia innych ludzi.
9. Zadbaj o swoje hobby, które czyni życie piękniejszym.
10. Najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku.

Mamy nadzieję, że nasze wakacje będą wesołe, słoneczne i bezpieczne. Do zobaczenia w piątej klasie!